zaterdag 23 april 2011

Charles Koechlin - Les Chants de Nectaire




Leendert de Jonge – fluit

Les Chants de Nectaire

Steeds meer mensen ontdekken de muziek van de franse componist Charles Koechlin
(1867-1950)

In het tijdschrift VA werd het door Veronica Frenks o.a. zo verwoordt: “Stilte en dan een lange ronde toon, heel zacht, zo zacht dat de stilte nog dieper wordt. Dan rijgen enkele noten zich aaneen en vormen samen een geheel. En op het moment dat je in die rust wilt wegglijden, ontstaat er licht - waait er een briesje door het geluid. De klanken vervoegen zich eindeloos, om altijd weer terug te keren naar de sereniteit van het begin....”
Een prachtige cd met fluitmuziek: Les Chants de Nectaire. Fluitist Leendert de Jonge kreeg het manuscript van deze muziek bij toeval in handen. Het is een stuk dat in 1944 door de Franse componist, filosoof, fotograaf, architect en astronoom Charles Koechlin (1867-1950) is geschreven. Het is gebaseerd op een novelle van Anatole France waarin de natuur een belangrijke rol speelt. De tuinman die een centrale figuur blijkt, onderhoudt zijn gasten met betoverend fluitspel. Het pantheïsme van de componist Koechlin past moeiteloos in het verhaal van Anatole France. Deze laat de tuinman zeggen: ‘Ik weet dat alles wat bestaat, bestaat door zichzelf. De wereld heeft zichzelf geschapen en de geest is zijn eigen god’.
Voor VA-magazine 2007-1 maakte ik een interview met de fluitist”.

Charles Koechlin, die leefde van 1867 tot 1950, en dus generatiegenoten als Debussy en Satie tientallen jaren overleefde, was een veelzijdig man. Behalve componist was hij ook een gepassioneerd fotograaf, filmliefhebber en astronoom. Als componist was hij volstrekt ondogmatisch. Het enige wat voor hem telde was het nastreven van ‘schoonheid’, om het even met welke middelen hij die bereikte. Een van zijn kwaliteiten was zijn enorme talent tot instrumenteren. Hij werd dan ook regelmatig door collega-componisten als Debussy en Fauré gevraag om hun werken te orkestreren. Hij leidde een zeer productief leven, als componist liet hij een œuvre na van meer dan 225 opusnummers en als fotograaf een archief van enige duizenden foto’s waarvan een aantal te zien in het boekje en op de vijf hoesjes van de eerste, door Leendert de Jonge gespeelde, integrale cd uitgave. Koechlin’s vakmanschap en verstrekkende eruditie komen samen in de imposante reeks monodieën Les Chants de Nectaire voor fluit solo, geschreven in 1944. De 96 titels van dit 239 minuten durende werk beschrijven de fluitspelende tuinman Nectaire, een karakter uit de roman La révolte des anges van Anatole France, die op een zomeravond zijn gasten vermaakt. Koechlin creëert hiermee een eigen universum van welhaast mythische omvang met verwijzingen naar de Griekse oudheid, de natuur en religie. Het integrale werk geeft dan ook de indruk van een lange meditatie waarbinnen de stilte een belangrijke rol speelt.
Fluitist Leendert de Jonge gaf de eerste uitvoering vanaf het manuscript van de componist op 19 november 1995 in het Beauforthuis in Austerlitz in aanwezigheid van familieleden van Charles Koechlin. Vervolgens maakte hij de eerste integrale opname in twee marathonsessies.

Deze 5CD boxset ontving al fantastische recensies in NRC:’Leendert de Jonge treft in zijn uitvoering van Koechlins Les Chants de Nectaire precies de juiste toon: sereen en berustend; als nectar voor de oren’, de Telegraaf ‘De Jonge laat de muziek bloeien op een bed van meditatieve rust’ LUISTER:’De Jonge neemt zijn tijd, heeft een mooie fluwelen toon en laat zijn instrument zingen als de tuinman in Frances verhaal’, (uitvoering: 9!). Het Parool:’Les Chants de Nectaire’ is een sobere, zachte meditatieoefening, in quasi-gregoriaanse- of soms wat exotischer stijl, die de tijd stilzet. Leendert de Jonge valt op met een bijzonder zoetgevooisd en teder timbre. En heel gek: de muziek verveelt geen seconde’.

Leendert de Jonge speelt Les Chants de Nectaire ook live, soms integraal en anders een selectie.


Meer informatie is te vinden op 


Boekingen:


leendert.dejonge@kpnmail.nl
gsm +31.6. 55 306 048


Concerten:

zaterdag 09 juli: Grote of Sint Jacobskerk Vlissingen, 15.00 uur J.S. Bach en Ch. Koechlin



28 mei: Nicolaaskerk Purmerend 14.00 uur, Bach, Koechlin en anderen. Met organist Wim Stroman.
Vrije inloop.


27 november 2011 in het Beauforthuis te Austerlitz
http://www.beauforthuis.nl/podium/detail/agenda/1082-les-chants-de-nectaire
Leendert de Jonge speelt Les Chants de Nectaire op. 198, 199 & 200 integrale uitvoering.
info@beauforthuis.nl




Zondag 18 september 2011
Nieuwe Huys Concerten
Westzijde 80, 1506 EG, Zaandam
15.30 - 16.30 uur: Bloemlezing Les Chants de Nectaire.
info@nieuwehuysconcerten.nl




In voorbereiding:
Concert op Uniastate Bears



Concert in Stolpboerderij
reserveringen: piranesi@xs4all.nl
http://www.fonselders.nl/piranesi/piranesi.htm
27 augustus 2011
20.30 uur Les Chants de Nectaire opus 200.
Huize Piranesi
IJsselmeerdijk 18
1473 PP Warder





Kunstweekend
Zaterdagmiddag 02 juli 2011:
De Vliegende Aarde
Op het adres Herelsestraat 208, Heerle www.lichtpuntjekristallen.nl
meerdere concerten van 15 minuten: 
Bloemlezing Les Chants de Nectaire

19 November 1995. 
That afternoon, Leendert de Jonge played all three sets of [32] pieces (a world premiere of the complete cycle) d, in the heart of the Netherlands. There, little by little, after the initial secret enthusiasm felt at the re-emergence of a work by my grandfather, time became progressively expanded, space gradually disappeared, the day melted by degrees into a limitless halo, and the free and limpid music of the solo flute carried me away on the wonderful curved threads of its long, supple phrases, towards distant lands bathed in antique perfumes and delicate colours that evoked the strange titles brought together by the far-ranging imagination and exotic curiosity of Charles Koechlin.” Marc Lerique19 November 1995. 

That afternoon, Leendert de Jonge played all three sets of [32] pieces (a world premiere of the complete cycle) before a small audience in an ancient chapel at the edge of a wood, in the heart of the Netherlands. There, little by little, after the initial secret enthusiasm felt at the re-emergence of a work by my grandfather, time became progressively expanded, space gradually disappeared, the day melted by degrees into a limitless halo, and the free and limpid music of the solo flute carried me away on the wonderful curved threads of its long, supple phrases, towards distant lands bathed in antique perfumes and delicate colours that evoked the strange titles brought together by the far-ranging imagination and exotic curiosity of Charles Koechlin.” Marc Lerique


Geen opmerkingen:

Een reactie posten